Hagen Matzeit

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He sang numerous title and leading roles in operas by Handel, including Admeto at the Leipzig Opera, Rinaldo at the Handel Festival in Karlsruhe, Arminio and Ruggiero (Alcina) at the Halle Opera and Goffredo (Rinaldo) in Cologne. At the Festival of Aix-en-Provence he made his debut in the leading role of Aymar in the world premiere of the opera "Thanks to my Eyes" by Oscar Bianchi. In 2020 he could be heard at the Bregenz Festival as Orfeo in the world premiere of the opera “Impresario Dotcom” by Ľubica Čekovská.

Hagen Matzeit

studierte noch als Bariton Gesang und Gesangspädagogik in Berlin bei Bernd Riedel. Seine Sängerlaufbahn begann er als Stipendiat der Komischen Oper Berlin, wo er seitdem in vielfältigen Rollen zu erleben war, zuerst noch als Bariton, später dann auch als Countertenor.

Einen besonderen persönlichen Erfolg konnte er an der Komischen Oper als Aegeus in der Neuproduktion der Händel-Oper „Theseus“ feiern. Zuletzt war er in Berlin als Elviro in Händels „Serse“ zu erleben. Mit dieser Produktion gastiert er auch an den Opernhäusern von Düsseldorf und Graz, Neben Engagements am Schauspiel Frankfurt, Nationaltheater Mannheim und Théâtre du Capitol in Toulouse folgte er Einladungen zu Festivals in Amsterdam, Brüssel und Melbourne. Er gestaltete zahlreiche Titel- und Hauptrollen in Opern Händels, darunter Admeto an der Oper Leipzig, Rinaldo bei den Händel Festspielen Karlsruhe, Arminio und Ruggiero (Alcina) an der Oper Halle sowie Goffredo (Rinaldo) in Köln. Bei den Tagen der Alten Musik Innsbruck sang er den Armillo in Francesco Provenzales „La Stellidaura Vendicante“ (CD Einspielung Deutsche Harmonia Mundi) und darauffolgend Cecina in Porporas „Germanico in Germania“. In einer Koproduktion von Semperoper Dresden/Staatsschauspiel wirkte er in Purcells „King Arthur“ mit. 2015/16 gab Hagen Matzeit sein Debüt an der Norske Opera Oslo in Monteverdis „Il ritorno d’Ulisse in patria“ als Pisandro/L’humana fragilita. In dieser Produktion war er auch bei den Innsbrucker Festwochen der Alten Musik 2017 zu hören. Im Anschluss daran kehrte er als Elviro an die Komische Oper Berlin zurück und gastiert in dieser Rolle 2018/19 auch wieder an der Deutschen Oper am Rhein in Düsseldorf. Eine Tournee mit Händels „Messiah“ unter Jordi Savall führte ihn 2017 nach Spanien und Frankreich. 2019 kehrte er als Licisco in Carlo Broschis Oper „Merope“ nach Innsbruck zurück mit einem Abstecher an das Theater an der Wien im Oktober 2019. An Karfreitag 2020 sollte er als Altsolist in J. S. Bachs „Matthäuspassion“ mit dem Gürzenich Orchester unter Nicholas Collon in der Kölner Philharmonie zu hören sein (abgesagt), wo er 2019 bereits überaus erfolgreich in der Titelpartie von Offenbachs „Oyayaye, oder die Königin der Inseln“ zu erleben war (Dt. Erstaufführung zum Offenbach-Jahr, WDR-Übertragung). Am Theater Dortmund wird er in der Spielzeit 2020/21 in der Produktion „Sehnsucht. Ein barockes Pasticcio“ gastieren.

Contemporary music productions include: the role of Hans Scholl (Weiße Rose / White Rose) at the Théâtre de la Monnaie in Brussels, the title role in "Jakob Lenz" at the Teatro Colon in Buenos Aires, Prince Clearte in the world premiere of the opera "HYBRIS / Niobe" by Adreana Hölszky at the Schwetzingen SWR Festival, Majnun in the world premiere of "Leila and Majnun" by Samir Odeh-Tamimi at the Ruhrtriennale and the title role in "Jakub Flügelbunt"(world premiere) by Miroslav Srnka at the Semperoper Dresden. At the Festival of Aix-en-Provence he made his debut in the leading role of Aymar in the opera "Thanks to my Eyes" by Oscar Bianchi with the Ensemble Modern under the baton of Franck Ollu, directed by Joël Pommerat. This world premiere was broadcasted live in co-production with ARTE TV. Subsequently, Hagen Matzeit also made guest appearances in this production at renowned venues such as the Théâtre Royal de la Monnaie in Brussels, the Fondation Gulbenkian in Lisbon and others. In 2016/17 Hagen Matzeit sang the role of Dollfuß in the opera "Staatsoperette" at the Neue Oper in Vienna. The world premiere of "Das Rätsel der gestohlenen Stimme" brought him back to the Semperoper Dresden in 2017-18, this time in the role of Akustikus. A revival took place in 2018-19. In 2018-19 he also appeared as the Herald in Reimann's opera "Medea" at the Aalto-Theater Essen to great acclaim. In 2020 he could be heard at the Bregenz Festival as Orfeo in the world premiere of the opera "Impresario Dotcom" by Ľubica Čekovská (co-production with the Slovak National Theater in Bratislava). Plans for 2020-21 include the role of Jack Natters / Jago in the world premiere of Bernhard Lang's opera "Der Hetzer" at the Dortmund Theater, and the role of Prince Go-Go in Le Grand Macabre at the Prague State Opera. He will return to the Bregenz Festival in 2021 for the leading role of Poliphilo in the world premiere of Alexander Moosbrugger's opera "Wind".

 

O. Bianchi

Thanks to my Eyes (WP)

Aymar

C. Broschi

Merope

Licisco

L. Čekovská

Impresario Dotcom (WP)

Orfeo

G. F. Handel

Rinaldo

Rinaldo, Goffredo

Admeto

Admeto

Arminio

Arminio

Theseus

Aegeus

Alcina

Ruggiero

Serse

Elviro

A. Hölszky

HYBRIS/Niobe (WP)

Fürst Clearte

B. Lang

Der Hetzer (WP, in 2021)

Jack Natters/Jago

G. Ligeti

Le Grand Macabre

Prince Go-Go (from 2021)

C. Monteverdi

Il ritorno d’Ulisse in patria

Pisandro, L’humana fragilita

A. Moosbrugger

Wind (WP, in 2021)

Poliphilo

S. Odeh-Tamimi

Laila and Majnun (WP)

Majnun

J. Offenbach

Oyayaye, Königin der Inseln

Oyayaye (de.)

N. Porpora

Germanico in Germania

Cecina

F. Provenzale

La Stellidaura Vendicante

Armillo

A. Reimann

Medea

Herald

M. Srnka

Jakub Flügelbunt (WP)

Jakub Flügelbunt

J. Wulff-Woesten

Das Rätsel der gestohlenen Stimme (WP)

Akustikus

O. M. Zykan

Staatsoperette

Dollfuß

Concert and song repertoire on request

News:

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07 December 2021 (Premiere) as well as 12/15/17/20/23/28/31 December
Die öffentliche Meinung
„Orpheus in der Unterwelt“ (J. Offenbach)
Komische Oper Berlin
Conductor: Adrien Perruchon, Director: Barrie Kosky
25 May 2022 (Premiere) and 25/26/28/29 May ‘22
Axel Freund “Bluthaus” (F. Haas/C. Monteverdi)
Bavarian State Opera Munich (Cuvilliés-Theater)
Conductor: Titus Engel, Director: Claus Guth
05 August 2022 (Première) and 07/09 August 2022
Lentulo „Silla“ (Karl Heinrich Graun)
Innsbrucker Festwochen der Alten Musik
Conductor: Alessandro Di Marchi, Director: Georg Quander
As well as: Bejun Mehta, Valer Sabadus, Eleonora Bellocci, Roberta Invernizzi, Samuel Mariño

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